Bazy danych
MS Access – tworzenie i praktyczne wykorzystanie baz danych
Przeznaczenie szkolenia
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Poznanie terminologii relacyjnych baz danych, nabycie umiejętności projektowania aplikacji bazodanowych, poznanie podstawowych zasad tworzenia spójnych i bezpiecznych formularzy, poznanie podstaw raportowania.
Oczekiwane przygotowanie słuchaczy
Wstęp do szkolenia
Program Szkolenia
1. Tworzenie bazy danych.
– Tworzenie, modyfikacja relacji jeden do jeden
– Tworzenie, modyfikacja relacji jeden do wielu
– Tworzenie złączeń (sprzężeń)
– Stosowanie więzów integralności
– Stosowanie automatycznego usuwania powiązanych rekordów.
2. Relacje w bazie danych.
– Tworzenie i modyfikacja pola/ kolumny z odnośnikiem.
– Tworzenie i modyfikacja reguły poprawności dla pola/ kolumny.
– Tworzenie i modyfikacja maski wprowadzania w polu/ kolumnie.
– Tworzenie i modyfikacja wartości domyślnych w polu/ kolumnie.
– Ustawianie wymagalności wprowadzenia danych do pola/ kolumny.
3. Operacje na tabelach.
– Tworzenie i modyfikacja kwerend aktualizujących
– Tworzenie i modyfikacja kwerend usuwających.
– Tworzenie i modyfikacja kwerend tworzących tabele.
– Dołączanie nowych rekordów do tabeli z wykorzystaniem kwerend.
– Tworzenie i modyfikacja kwerend krzyżowych.
4. Kwerendy w bazie danych.
– Grupowanie danych w kwerendach.
– Używanie w kwerendach funkcji agregujących.
– Używanie symboli wieloznacznych widoku projektu kwerendy.
– Używanie wyrażeń arytmetycznych i logicznych w kwerendach.
5. Formularze w bazie danych.
– Wyświetlanie najwyższych i najniższych wartości w zakresie kwerendy.
– Parametryzacja kwerend.
– Wykorzystanie wartości Null oraz operatora NOT.
6. Raporty w bazie danych.
– Tworzenie związanych i niezwiązanych kontrolek w formularzu.
– Tworzenie i edycja pola kombi.
– Tworzenie kontrolek zawierających wyrażenie arytmetyczne lub logiczne. Ustawianie kolejności przechodzenia klawiszem tab pomiędzy kontrolkami.
– Wstawianie pola, które jest widoczne w nagłówku lub stopce formularza na pierwszej lub na wszystkich stronach.
7. Import / Eksport danych.
– Utworzenie pod formularza.
– Modyfikacja pod formularza.
– Utworzenie kontrolki w raporcie.
– Utworzenie kontrolki z wyrażeniem, które dokonuje procentowych obliczeń wartości.
– Tworzenie podsumowań z wykorzystaniem sumy bieżącej.
8. Makropolecenia w bazie danych.
– Wstawianie pola, które wyświetlane jest w nagłówku lub stopce raportu. Wymuszanie przejścia do nowej strony dla grup danych
– Importowanie do bazy danych plików tekstowych.
– Eksportowanie danych do arkusza kalkulacyjnego, pliku tekstowego.
– Tworzenie prostego makropolecenia (np. zamknięcie formularza).
– Uruchamianie makropolecenia.
– Przypisywanie makropolecenia do formularza, raportu, kontrolki.